HIP Kassesystem

  • Brukervennlighet

    Mange av løsningene som i dag tilbys krever et høyt kompetansenivå på økonomi og data. Brukere uten dataerfaring lærer enkelt å bruke HIP på kort tid. Vi har utviklet et system med fokus på brukervennlighet og foretatt grundige tester mot butikkmedarbeidere. HIP er regnet for å være blant markedets mest brukervennlige løsninger.

  • Driftssikkerhet

    Gjennom HIP database (SQL) har hver butikk sikret seg for å kunne operere uavhengig av en sentral server. Skulle forbindelsen til sentralserveren brytes, vil salget i butikkene fortsette som om ingenting hadde hendt. Når forbindelsen gjenopprettes vil dataen synkroniseres.

  • Integrasjoner

    BestValue har høy fokus på integrasjoner, på topp 2/3 i Norge.

    HiP integrerer med følgende økonomisystemer

    • Visma Business (Fil-integrasjon)
    • Visma Mamut (Direkteintegrasjon)
    • Visma Avendo (Direkteintegrasjon)
    • Duett (Fil-integrasjon)
  • Fleksibilitet

    HIP er Norges mest moderne butikkdata løsning og er utviklet ved bruk av moderne utviklingsverktøy.

    • Powerbuilder
    • bruker standardløsninger som .Net med en åpen MSDE/SQL database i bunnen på hver butikk
    • bruker VPN teknologi for datautveksling over internett

    Dette gjør at forandringer og tilpasninger er enkle å gjennomføre og integrasjoner mot eksterne systemer er lettere å utvikle. Siden databasen er åpen kan man alltid hente ut de rapportene man trenger gjennom views, OLAP rapporteringskuber eller annen ønsket måte og sammenstille dataene slik man selv ønsker, enten i HIP, excel pivot tabeller eller andre rapporteringsverktøy som for eksempel Reporting Services fra Microsoft.

  • Kundepleie

    HIP har tilpasset funksjonalitet som gjør kundepleie enkelt i den daglige kontakten med kunder.

    • tilgang til kundekartotek fra kassepunktet
    • hvert salg enkelt kan knyttes til en kunde og informasjon om kunden og hentes opp av butikkpersonalet i en salgssituasjon eller i forbindelse med kampanjer.
    • mulighet for å sende SMS og styre oppgaver som skal gjøres mot hver enkelt kunde og hvem som har ansvaret
    • man kan også enkelt hente ut kundelister for videre behandling; sende epost til utvalgte kunder eller eksportere adresselister til Word eller Excel
    • Systemet er behovstilpasset mot ulike bransjer

Funksjonalitet

Kassepunkt
HIP leveres med markedets mest omfattende og brukervennlige kassepunktløsning, enten datakasse med tastatur/strekkode interface eller touchscreen/ strekkode interface.

Sistnevnte leveres med 480 konfigurerbare produktknapper som man kan bruke for å selge produkter som er enten så små og mange at man ikke kan tagge alle med prislapp/strekkode, eller så store at det ikke er hensiktsmessig å ta dem med seg til kassa samt kraftige søkemuligheter.

  • HIP støtter alle betalingsmåter rett fra kassepunktet enten det er snakk om kontanter, bankkort/kredittkort (HIP integreres mot betalingsterminalene i butikken), gavekort, fakturering eller ordre fra en kunde og selvfølgelig kombinasjoner av disse.
  • Rabatter basert på kundespesifikke rabatter, totalrabatter, rabattmatriser, varelinjerabatter, kampanjer eller manuelt i kassa. Alle rabatter som blir gitt finner man senere i rapporter.
  • Manuelt endre priser på varelinjer, subtotaler eller totalsum.
  • Fjerne varelinjer og søke fram produkter
  • Retur håndtering
  • Styring med hvem som gjør hva i kassa
  • Parkere og hente opp parkerte bonger
  • Valutahåndtering og omregning
  • Knytte kunde til et salg for statistikker, oppfølging og service senere
  • Splitte betaling mellom flere bank/kredittkort
  • For restauranter: Andelsbetaling, mellomregning, splitte regning, slå sammen regninger, sjekke og annullere kredittkort, send bestillinger til kjøkken, bordbestilling og håndtering samt tips
  • Dagsoppgjør: Alt salg blir ferdigutfylt på dagsoppgjørene, noe som forenkler dagsoppgjøret. Oppgjørene kan gjøres enten per bruker, kasse eller samlet for alle kassepunkter. Man kan også ha varianter av tidsavhengige og tidsuavhengige dagsoppgjør. Bankterminal oppgjør gjøres også direkte fra HIP for de som har integrerte bankterminaler.


Produktregister

  • Registrere produkter med produktnavn, hovedgruppe, varegruppe, leverandør, leverandørens varenummer, merke, salgsenhet, salgspris, kostpris og strekkoder. HIP har egen strekkode generator som tildeler alle varer en strekkode uansett om de har en fra leverandøren. Dersom produktet har en predefinert strekkode fra leverandøren kan man registrere denne på produktet også. Man kan ha et ubegrenset antall strekkoder per produkt i HIP).
  • Varianthåndtering basert på kvalitet, farge og størrelser for kles, sko og sportsbransjen og andre som måtte ha behov for dette.
  • Kopifunksjon for hurtig å lage varianter av produkter.
  • Individhåndtering og best før dato kan registreres på produktkortet.
  • Prislister for vedlikehold av produkter per leverandør for kostpris, salgspris, merke, hovedgruppe og utsalgsenheter.
  • Stykklister for å registrere sammensatte produkter. Legg komponenter til et produkt, slik at lagerantallet for alle komponentene trekkes riktig fra lageret når det selges.
  • Prisetiketter med strekkoder, pris, varenavn og annen relevant informasjon avhengig av bransje kan skrives ut på en standard etiketteskriver i forskjellige varianter for prising og salg av varer.
  • Skriv ut standard hylle etiketter.
  • Registrere om produktet er gavekort, tjeneste, har mva. ulikhet, ikke rabatt funksjon
  • Hylle-/lagerplassering per produkt for enkel plukk
  • Importer og oppdater leverandørens produktregister/priser direkte fra excel eller annen filformat.

Webshop

  • I HIP har du en integrert webshop løsning. Registrer egen webpris, tekst, bilde og informasjon samt lengde, bredde, høyde og vekt for produktet.
  • Integrasjon mot Posten for riktig utregning av frakt og Netaxcept for betalingstjenester.
  • EDI print av fraktetiketter.
  • Bruker de samme logistikk funksjonene som ellers i HIP for styring av ordre og leveranser.

Priskalkulering, Kampanjer og Kundespesifikk prising
Enkel, riktig og effektiv prising av varer er essensielt for å oppnå en god fortjeneste og for å få et riktig bilde av hva du tjener penger. Derfor har vi lagt ned betydelige ressurser i å gi deg de verktøyene du trenger enten du sitter og administrerer prisene for en kjede eller en enkel butikk.

  • Registrer leverandørens innpris per produkt i valutaen du handler i.
  • Innpris blir omregnet til kr. basert på kjøps og salgs kurser for den aktuelle valutaen
  • Registrer egen standard kostpris i kr per produkt eller få HIP til å regne ut. Standard kost eller snittkost prinsippene brukes ved lagerverdi beregninger i HIP.
  • HIP er det mulig å massekalkulere utpriser og kostpriser basert på egne kriterier i forhold til et egendefinert utvalg av produkter.
  • Bruk egne prislister for forskjellige kunder og kundegrupper med det vi kaller rabattgrupper.
  • Registrer kampanjer på et utvalg av varer med gyldighetsdato, avslag og eventuell antalls begrensning.
  • Menyfunksjoner som for eksempel kjøp 5 betal for 4, 2 for prisen av 1 osv.


For kjeder
Med HIP HK på kjedekontoret kan du oppdatere alle medlemmene med riktig veiledende utpris, og eventuelt bestemme faktisk utpris i butikkene og innpriser fra leverandør. HIP håndterer alle typer kjeder fra løst definerte franchise kjeder hvor medlemmene har stor kontroll over prising til sentralstyrte kjeder.

Lagerstyring og innkjøp
Lagerstyring og varekontroll er meget viktig for enhver butikk og er faktisk ganske enkelt dersom du bruker mulighetene i HIP riktig. Med lagerstyring i HIP får du en mye enklere hverdag og butikken blir garantert mer lønnsom da du unngår å stadig kjøpe for mye, gå tom for varer eller bruke mye tid hos regnskapsfører for å finne ut av lagerverdien din.

Lagerstyringsprosessen
God lagerstyring starter alltid med en telling av produktene. Dette gjøres enkelt i HIP ved bruk av håndskannere eller tellelister.

  • Bestillinger og innkjøpsordre genereres i HIP og sendes til leverandør eller andre butikker i kjeden. HIP kan generere innkjøpsforslag basert på bestillingspunktet for varen, antall i pakning, maks punkt, leveringstid og disponibelt antall på lager, hva du har i bestilling allerede og hva som er reservert fra kundeordre. Innkjøpsforslag på tvers av leverandører blir utrolig enkelt og effektivt. Du kan alltid overstyre forslaget HIP gir deg. Lagerantall i andre butikker og lagre kan også sjekkes slik at bestillingen går dit isteden for til grossist.
  • Ved varemottak vil HIP søke frem riktig innkjøpsordre og avstemme mottaket mot denne. Her kan du legge forskjellige rutiner, enten varemottak med håndskanner eller enkeltprodukter. Du registrerer antallet der det er avvik og restantall på bestilling kalkuleres automatisk. Når du er ferdig med mottaket kan trykke på en knapp for å skrive ut prislapper med strekkoder som du så setter på varene og legger i hyllene slik at det er klart for salg. På 1-2-3 har du oppdatert lageret og er klar til å selge.
  • Ved salg av varen i kassa blir lagerantallet i HIP trukket fra.
  • HIP har du full styring på alle lagerbevegelsene inklusive telling, varemottak, salg, returer, vareoverføringer mellom butikker og uttak til egenforbruk. I korte trekk er dette arbeidsrutinene HIP legger opp til. Følger du denne oppskriften vil du få en mye enklere hverdag!!!

Kundepleie

  • Registrere dine kunder med relevante opplysninger som navn, telefonnummer, stilling, rabatter, organisasjonsnummer, status, e-post, osv.
  • For forskjellige bransjer har vi forskjellige opplysningsfelt for kunder. F.eks. vil man ha størrelse og skreddersøm opplysninger for konfeksjonsforretninger, behandlinger for hudpleiere etc.
  • Legg inn oppgaver som de ansatte skal gjøre mot kunder med hvem som har ansvaret, når det skal være gjort, hva som skal gjøres og status på oppgaven. Du kan hente ut rapporter over uferdige oppgaver. Med HIP kan du bli kvitt mange av de gule lappene som ligger og slenger og istedenfor bruke HIP for å systematisere kundeoppfølgingen.
  • Lag tilbud og ordre til kunden i ordresystemet til HIP, overfør ordren til plukking, fakturering eller kassesalg på en enkel måte.

Husk å bruke mulighetene til massekommunikasjon med din kundebase

Hent ut et spesifikt utvalg av kunder basert på kjønn, fødselsår, hva de har kjøpt tidligere, fritekst på kundekortet og mange andre kriterier og send SMS, e-post eller DM til ditt utvalg på noen sekunder. Dette er mye mer effektivt enn avisannonser koster så godt som ingenting! Vi har sett eksempel på eksempel hvor våre kunder har oppnådd mersalg gjennom bruken av dette som på meget kort tid dekker mer enn kostnadene ved anskaffelse av HIP.

Salgsrapportering
I salgsmodulen av HIP finner man rapporter under følgende faner:

Kassesalg
Alle historiske salg i valgfri periode og hent opp igjen bongen.

Salgsjournal
Rapport som viser alle bonger med salg, mva. betalingsmåte gruppert per dag og summert på alle kolonner.

Provisjoner
Dersom du har ansatte som får provisjoner av salget kan prosentsatsen defineres per hovedgruppe/ansatt. Provisjonen blir da automatisk regnet ut av HIP.

Gavekort
I HIP er det en egen gavekort/tilgodelapp reskontro system som blir automatisk oppdatert fra kassa per gavekort/tilgodelapp. Du vil til enhver tid ha full oversikt over hvor mye du skylder dine kunder. HIP vil også sikre at man ikke kan bruke mer på gavekortet enn gjenstående saldo på gavekortet. Dersom gavekort brukes på tvers av butikker håndteres dette også.

Ordre/Faktura
I HIP har du en egen tilbud-/ordre-/pakkseddel-/fakturamodul som holder oversikt over alle dine utgående ordre og fakturaer. Alle kredittsalg fra kassen, internoverføringer via elektroniske pakksedler og ordre som er sendt til fakturering vil gå inn i en egen kundereskontro. Man kan velge hvilke salg som skal settes til fakturering, lage samlefakturaer, skrive ut fakturaer, lage kreditnotaer og oppdatere status når de går til purring, inkasso, blir betalt osv. Med HIP får du full kontroll over dine fakturaer i et svært brukervennlig program.
EHF fakturering til de som krever dette.

Rapportfanen
I rapportfanen finnes mer enn 50 ferdiglagde rapporter som dekker de aller fleste behov.

  • Bankterminal ref.
  • Fakturajournal
  • Gavekort/Tilgodelapp rapport
  • Dagsoppgjør rapporter over valgfri periode.
  • Kunders fødselsdag
  • Grafer som viser omsetning, kostpriser, rabatter over valgfrie perioder
  • Kontrolliste som viser produktkort med mangelfull utfylling
  • Lagerrapporter per produkt og hovedgruppe
  • Salg per kunde, leverandør, produkt, modell, merke, hovedgruppe og ekspeditør med antall, netto salg, kostpris, rabatter, brutto fortjeneste og brutto fortjeneste i prosent.
  • Antall solgte produkter per bong per selger
  • Solgte varelinjer med prisdifferanser mellom pris i systemet og salgspris. Her vises alle varelinjer det er gitt en eller annen type rabatt på med opplysninger om hva slags rabatt det er, hvem som gav den osv.

Dersom det er behov for andre spesifikke rapporter, lar dette seg lage i HIP.

Selvdefinert rapport generering med data fra HIP
Som du har sett er det en mengde standard rapporter i HIP og det blir stadig utviklet nye. Det er imidlertid ikke alltid nok for de mest krevende brukere. Med HIP er ikke dette noe problem da den underliggende dataen i HIP befinner seg i åpne MSDE/ MS SQL databaser med ferdiglagde views som kan brukes som datagrunnlag for rapporter.

Med noen få tastetrykk kan du hente dataen du selv vil rett inn i for eksempel Excel regneark og pivot tabeller. Her kan du drille opp og ned i dataen, sammenstille, gruppere, filtre, sortere og gjøre de kalkulasjoner med dataen du selv vil på en meget enkel måte. De som er kjent med mulighetene disse verktøyene gir vet verdien av en slik åpen løsning. For de som ikke er kjent med dette kan vi være behjelpelige gjennom kurs.

Når du bruker HIP som butikkdata løsning er det nesten ubegrenset hva du kan få av rapporter. Dette er en av grunnene til at stadig flere velger HIP framfor andre løsninger som ikke gir disse mulighetene.
Illustrasjon: Salgsrapport basert på data som er hentet rett fra et view i HIP. Til høyre vises noen av feltene som er tilgjengelige.

Kjedeløsninger
 /flere butikker
Drift og koordinering av flere butikker og kjeder bringer med seg mange utfordringer som vi i BestValue etter års erfaring kjenner meget godt. HIP er den mest innovative og riktige kjedeløsningen for de aller fleste kjeder på markedet i dag.

Motoren i vår kjede løsningen er en unik datautvekslings løsning kalt HIPIMPEX som styrer og automatiserer informasjonsutveksling mellom butikker og lagersteder. HIPIMPEX styrer også datautveksling med eksterne applikasjoner som regnskap og ERP systemer for å automatisk oppdatere informasjon om salg, dagsoppgjør, reskontro, varer og priser, ordre, vareflyt, rapportering m.m. slik at den totale løsningen blir sømløs og mest mulig effektiv.

Hovedkontorløsningen til HIP gir deg den styringen du trenger og vil dramatisk lette hverdagen for alle kjedens medlemmer på følgende viktige områder:

  • Lagerstyring med elektroniske oppdatering av vareflyt mellom de forskjellige butikkene og lagersteder i kjeden.
  • Med HIP som kjedeløsning kan du få fullt innsyn i lagerbeholdning i de andre butikkene. Mens du lager en bestilling eller ekspederer en kunde i kassa kan du enkelt se lagerbeholdningen for den varen hos de andre butikkene i kjeden og bestille varen internt. All ordreinformasjon mellom butikker og lagersteder håndteres elektronisk slik at behovet for manuell registrering av ordre på mottaker siden forsvinner. Med HIP kan du bli kvitt dobbeltarbeid og mange feilkilder, forsinkelser og frustrasjoner i ordreprosessen, noe som vil gi deg en mye enklere og triveligere hverdag!
  • Sentral vedlikehold og registrering av informasjon om leverandører, produktkategorier, merker, produktdata, EAN koder, priser, kampanjer og kunde informasjon. Det er viktig å merke seg at HIP også gir rom for den enkelte butikkeier i kjeden til å ha sine egne varer, priser og leverandører dersom det er ønskelig. Man trenger dermed ikke nødvendigvis styre alle detaljer fra kjedekontoret. For franchise kjeder er HIP den optimale løsningen da den gir rom for både sentral og lokal kontroll etter ønske samtidig som den koordinerer på tvers av forskjellige selskap.
  • Felles gavekort og tilgodelapper reskontro på tvers av butikker. Et gavekort eller tilgodelapp utstedt i Kristiansand kan enkelt brukes i Hammerfest!
  • Muligheter for konsolidert rapportering av salg, lager, innkjøp, vareflyt mellom butikker og annet i HIP HK. I tillegg er HIP er bygd på en åpen og moderne SQL plattform gjør det meget enkelt og fort gjort å hente ut og aggregere data også i eksterne rapporteringsverktøy som Crystal Reports, MS Reporting Services, Excel eller andre verktøy hvis dere nå bruker eller ønsker å bruke noen av disse.
  • Kommunikasjon foregår via VPN nettverk slik at du slipper å investere i en dyr terminalserver løsning. Siden hver butikk og lagersted opererer med sin egen lokale database med informasjonsutveksling via VPN blir HIP totalt sett rimelige og mer fleksibel, driftssikker og skalerbar enn konkurrerende løsninger på markedet i dag.

For mer detaljert informasjon om hva vi kan tilby mht. løsninger, vennligst ta kontakt med oss for en diskusjon rundt behovene. BestValue kan tilby løsninger for alle behov, enten alene eller i samarbeid med andre ledende leverandører. Sammen kan vi sette oss ned og vurdere deres behov og komme fram til den beste og mest kostnadseffektive løsningen.
Illustrasjonen av infrastruktur i HIP-kjede